ul. Kopijników 75, 03-274 Warszawa

+48 512 965 904

emilkrawczyk@poczta.onet.pl

Strona główna / Po czym poznać letnie opony? Sprawdź, zanim wyruszysz w trasę

Po czym poznać letnie opony? Sprawdź, zanim wyruszysz w trasę

Na pierwszy rzut oka wszystkie opony mogą wyglądać podobnie – czarne, okrągłe i z bieżnikiem. Dla osoby niezaznajomionej z motoryzacją może to być mylące. Jednak gdy przyjrzymy się im dokładniej, szybko zauważymy, że ogumienie różni się między sobą nie tylko rozmiarem, ale również sezonowym przeznaczeniem. Jak więc rozpoznać opony letnie i nie pomylić ich z zimowymi lub całorocznymi? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym poradniku!

Oznaczenia na bokach opony – pierwsza wskazówka

  • Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy mamy do czynienia z oponą letnią, jest odczytanie oznaczeń znajdujących się na jej bocznej ściance. Producenci opon stosują znormalizowane symbole, które informują o przeznaczeniu ogumienia.
  • Jeśli zauważysz litery M+S (mud and snow), oznacza to, że opona została zaprojektowana z myślą o błocie i śniegu. Wbrew pozorom nie oznacza to jeszcze, że masz w rękach typową „zimówkę” – takie oznaczenie mogą również mieć opony całoroczne.
  • Symbolem typowo zimowym jest natomiast trzy szczyty górskie z płatkiem śniegu (3PMSF). To gwarancja, że opona została przetestowana i przystosowana do warunków zimowych – od śniegu po lód.
  • Brak jakichkolwiek oznaczeń M+S i 3PMSF to niemal pewna wskazówka, że masz do czynienia z oponą przeznaczoną na sezon letni.

Bieżnik – czyli wzór, który zdradza wszystko

Kolejną cechą, po której można zidentyfikować opony letnie, jest wzór bieżnika. W odróżnieniu od opon zimowych, które mają złożoną sieć rowków i lamel, bieżnik opon letnich jest prostszy i mniej agresywny. Co więcej? Letnie opony mają mniej rowków poprzecznych, za to większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Dzięki temu zapewniają lepszą przyczepność na suchych drogach, większą stabilność w zakrętach i krótszą drogę hamowania.

Oczywiście nie oznacza to, że bieżnik letni nie radzi sobie z wodą. Wręcz przeciwnie – rowki i kanały są zaprojektowane tak, by efektywnie odprowadzać wodę i przeciwdziałać zjawisku aquaplaningu. Głębokość bieżnika w nowych oponach letnich to zwykle ok. 6–8 mm.

Różnice w składzie mieszanki gumowej

Choć nie widać tego gołym okiem, ogromne znaczenie ma również skład mieszanki, z której wykonana jest opona. Opony letnie produkowane są z gumy o wyższej twardości, odpornej na rozgrzany asfalt i działanie wysokich temperatur – sięgających nawet 60°C na nawierzchni.

Z kolei zimowe odpowiedniki są bardziej elastyczne dzięki dodatkom takich składników jak kauczuk naturalny, oleje syntetyczne czy krzemionka. Dzięki temu nie twardnieją na mrozie i zachowują odpowiednie właściwości przy niskich temperaturach.

Letnia, zimowa czy całoroczna? Jak rozpoznać rodzaj opony?

Podczas identyfikacji opony warto zwrócić uwagę na wszystkie trzy elementy:

  • Brak oznaczeń M+S i 3PMSF – sugeruje oponę letnią.
  • Prosty, mniej złożony bieżnik z szerokimi żebrami – typowy dla opon letnich.
  • Twarda guma, odporna na wysoką temperaturę – charakterystyczna dla ogumienia na lato.

Jeśli natomiast opona posiada oznaczenia M+S bez płatka śniegu i ma bieżnik pośredni między zimowym a letnim – prawdopodobnie jest to opona całoroczna.

Dlaczego warto wymieniać opony sezonowo?

Niektórzy kierowcy wciąż decydują się na jazdę na jednym komplecie opon przez cały rok, tłumacząc to oszczędnością. W praktyce jednak używanie letnich opon zimą (lub odwrotnie) może prowadzić do pogorszenia przyczepności, wydłużenia drogi hamowania, a w skrajnych przypadkach – do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Sezonowa wymiana opon ma bardzo wiele korzyści, w tym m.in.:

  • lepsza przyczepność i krótsza droga hamowania w odpowiednich warunkach pogodowych,
  • mniejsze zużycie paliwa i opon,
  • większy komfort jazdy i pewność prowadzenia.

Rozpoznanie opon letnich nie musi być trudne – wystarczy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów. Oznaczenia na ściance bocznej, wzór bieżnika oraz twardość mieszanki gumowej to główne wskaźniki, które pozwalają jednoznacznie stwierdzić, z jakim ogumieniem mamy do czynienia.