Problem uszkodzenia opony w pojazdach rolniczych może rodzić pytanie: odnowić czy zainwestować w nową? Wykorzystywane w gospodarstwie rolnym maszyny doświadczają ciężkiej pracy, zwłaszcza podczas sezonowych zadań, często na wymagającym terenie. Mimo wybierania opon wysokiej jakości i dbałości o sprzęt, nie można uniknąć ryzyka awarii.
Przebicie lub rozerwanie opony wiąże się z kosztami sięgającymi nawet kilkanaście tysięcy złotych. Na szczęście, istnieje opcja skutecznej renowacji opon rolniczych. Przeanalizujemy, kiedy możliwa jest efektywna naprawa, a kiedy konieczna jest inwestycja w nowy komplet opon. Zapraszamy do lektury!
Możliwość naprawy opony rolniczej
Opony dedykowane maszynom rolniczym wykazują się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Wiele typów awarii poddaje się skutecznej reperacji, często nawet bez potrzeby profesjonalnej interwencji. Np. defekt spowodowany nabiciem gwoździa można z łatwością załatać we własnym zakresie, o ile nie jest to uszkodzenie znacznych rozmiarów. W przypadku bardziej skomplikowanych usterek, niezbędne może okazać się wsparcie specjalistycznego serwisu wulkanizacyjnego, jak EMIKAL, który zajmie się naprawą opon wielkogabarytowych, w tym również maszyn rolniczych.
W naszej ofercie znajduje się regularna naprawa opon rolniczych z defektami takimi jak przebicie czy rozdarcie, pod warunkiem, że uszkodzenie nie wyklucza opony z dalszego użytkowania. Czasami możliwa jest nawet renowacja uszkodzonego boku opony, jeśli problem ogranicza się do punktowego przebicia przez mały przedmiot.
Naprawa opon rolniczych
Dla drobnych uszkodzeń, naprawa opon rolniczych jest rekomendowaną i ekonomiczną opcją. Koszt serwisu wulkanizacyjnego jest znacząco niższy niż zakup nowych opon. Jeśli jednak mamy do czynienia z dużym i problematycznym uszkodzeniem, naprawa może okazać się nieekonomiczna, a ryzyko powrotu problemu – wysokie.
Kiedy należy rozważyć zakup nowej opony?
Niektóre rodzaje uszkodzeń nie kwalifikują się do naprawy lub nie jest to opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Decyzja często zależy od stanu konkretnej opony. Np. małe przebicie mogące teoretycznie zostać naprawione może nie uzasadniać renowacji, jeśli opona jest już zużyta.
Konieczność wymiany opony pojawia się, gdy uszkodzeniu ulegnie jedna z bocznych ścian. Zazwyczaj do tego typu awarii dochodzi w wyniku silnego uderzenia w przeszkodę, jak kamień czy ostra krawędź, co prowadzi do przecięć i pęknięć, uniemożliwiając naprawę. Próby odnowienia w takich sytuacjach często kończą się niepowodzeniem, pozostawiając oponę nieodpowiednią do dalszego użytku.